پادزهری برای مقابله با مهار انقلاب‌های مردمی

پاسخ‌های «دکتر ملکوتیان» به پرسش‌های صبح صادق درباره چیستی «نظام انقلابی» و چرایی طرح آن از سوی رهبر معظم انقلاب

0
802

«نظام انقلابی» که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به آن اشاره داشتند، مفهوم بدیعی است که در ادبیات رایج علوم سیاسی کمتر سابقه داشته و حتی به زعم عده‌ای، دچار تناقض است؛ از همین رو از دکتر «مصطفی ملکوتیان» استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درخواست کردیم به پرسش‌های ما در این زمینه پاسخ دهد.

* رهبر فرزانه انقلاب نظریه «نظام انقلابی» را برای جلوگیری از کدام آفت و آسیب در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی مطرح کردند؟
نظام سلطه بین‌المللی اساساً برای حفظ منافع استعماری خود، ‌مبارزه با انقلاب‌ها را در صدر اهداف خود قرار می‌دهد و غرب در حال حاضر، با وقوع انقلاب در جوامع گوناگون به این دلیل که منافع سلطه‌طلبانه آنها را به چالش می‌کشد، مخالف است. تحرکات غربی‌ها در کشورهای رقیب یا دشمن خود، انقلاب خوانده نمی‌شود و عمق ندارد؛ به همین دلیل حتی بسیاری از عوامل علمی در غرب در زمینه نتایج داخلی و خارجی انقلاب‌ها بسیار کم می‌نویسند و این نکته‌ای است که برخی نویسندگان و صاحبنظران غربی نیز آن را بیان کرده‌اند. نظام‌های غربی از بیان این جمله که با وقوع انقلاب در یک کشور تلاش می‌کنند آن کشور را آرام کنند و به وضعیت سابق برگردانند، ابایی ندارند. آنها در این مسیر، در مقابل دیدگاه نظام انقلابی، بر ‌نظریه روزمرگی و توجه به همه‌پرسی تأکید کرده و با بهره‌برداری از انواع روش‌ها و به اصطلاح راهبردها، مانند راهبرد «مهار دوگانه» کلینتون، «حمله پیش‌دستانه» ‌جرج بوش، «تحریم‌های فلج‌کننده» اوباما و «فشار حداکثری» ترامپ علیه انقلاب اسلامی ایران، تلاش می‌کنند نظام انقلابی را به تسلیم وادار کنند.
* آیا موفقیت‌هایی هم داشته‌اند؟
تجربه چهل سال گذشته انقلاب اسلامی به خوبی نشان داده است با توجه به اینکه این انقلاب از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است، نه تنها دشمنان آن به موفقیتی دست نیافته‌اند،‌ بلکه انقلاب با شتاب و اعتماد به نفس، به مسیر خود برای دستیابی به اهداف ادامه می‌دهد. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم فرمودند، انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید و تنها انقلابی است که ۴۰ سال را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر گذاشته و وارد دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است و شعارهای جهانی این انقلاب دینی‌ـ آزادی، اخلاق،‌ معنویت، عدالت،‌ استقلال،‌ عزت، عقلانیت و برادری‌ـ به دلیل سرشته بودن با فطرت بشر هرگز بی‌مصرف نخواهند شد. ترکیب جمهوریت و اسلامیت و ابزارهای تشکیل آن جز با هدایت الهی و قلب نورانی امام(ره) و اندیشه ایشان امکان‌پذیر نبود، همچنین قدرت عظیم ایمان و رهبری آسمانی امام(ره)، سبب تاب آوردن در مقابل آن همه خصومت و خیانت جبهه استکبار شد. همان‌طور که در بیانیه گام دوم تأکید شده است، انقلاب اسلامی ‌به یک دوره انحطاط طولانی، یعنی عقب‌ماندگی دوره‌های قاجار و پهلوی پایان داد و نتیجه و محصول آن، ایجاد کشوری مستقل، آزاد، ‌مقتدر،‌ با عزت، متدین و پیشرفته در علم و دانش شده است که به تلاش در مسیر خود ادامه می‌دهد، هر روز فاصله خود با قله‌های دانش را کمتر می‌کند و به آنها دست می‌یابد و مشکلات اقتصادی را که نتیجه بی‌توجهی به شعارها در برهه‌هایی از تاریخ چهل ساله و برخی ضعف‌های داخلی است، با ایجاد و تقویت اقتصاد مستقل و با نگاه به توانمندی‌های داخلی حل می‌کند.
* عناصر مقوم نظریه نظام انقلابی چیست و چه تعریفی از آن می‌توان ارائه کرد؟
هر نظریه مبتنی بر یک سری بنیان‌های فکری‌ـ فلسفی و نیز یک شبکه مفهومی خاص است و در صورت اجرا، نتایج عینی از خود بروز می‌دهد. اگر بنیان‌های فکری‌ـ فلسفی،‌ غنی‌ و نتایج نیز قوی، آشکار و مفید باشد،‌ به منزله تقویت‌کننده نظریه، عمل و کارآمدی آن را تأیید می‌کند. انقلاب اسلامی از بنیان‌های جامع و بسیار غنی فکری‌ـ فلسفی در همه حیطه‌های انسان‌شناسی، هستی‌شناسی، روش‌شناسی و معرفت‌شناسی برخوردار است، چراکه به یک مجموعه آرمانی دارای جامعیت که دین خاتم پیامبران(ص) بوده پیوند خورده است، همچنین عملکردهای چهل سال گذشته نظام اسلامی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تقویت‌کننده کارآمدی نظام اسلامی در دنیای امروز است. همان‌گونه که در بیانیه گام دوم آمده است، تلاش‌ها و جهت‌گیری‌های انقلابی و جهادی در چهل سال گذشته، کشوری مقتدر، مطمئن و امیدوار، انباشته از تجربه‌های گرانبها، دارای منطق قوی در مسائل جهانی، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی و انگیزه‌های جهادی میان جوانان، آفریده است که همگی نشان از کارآمدی نظام انقلاب اسلامی دارد.
* برای تداوم نظام انقلابی چه مقدماتی لازم است؟
در این زمینه مهم‌ترین وظیفه برعهده نهادهای جامعه‌پذیری است تا وظیفه خود را با اجرای یک جامعه‌پذیری با کفایت‌، یعنی انتقال کامل ارزش‌ها و هنجارهای اسلامی به نسل‌های جدید از طریق انواع وسایل در دسترس از قبیل خانواده، مدرسه، کتاب و رسانه‌ها(به ویژه شبکه‌های اجتماعی، نظارت و ساماندهی و قانونمند کردن آنها) انجام دهند. وظیفه دیگر برعهده مراکز آموزشی در سطوح گوناگون، مانند دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور است که با برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی در زمینه کارکردهای داخلی و بین‌المللی نظام اسلامی، ذهن‌های نسل‌های جدید را برای همراهی با مدیریت‌های جهادی و انقلابی آماده کنند. در نتیجه یکی از پیش‌شرط‌های لازم در این زمینه قرار دادن مدیران متعهد و جهادی در سطوح گوناگون و در نقش‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور است.
* پایبندی به نظریه نظام انقلابی، چه تأثیری در تدوین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد؟
پایبندی به روش‌های انقلاب در سیاست خارجی، در عمل بازتاب‌ها و تأثیرات متنوع و گوناگونی از خود برجای می‌گذارد که همگان اکنون این بازتاب‌ها و تأثیرات را در نقاط مختلف جهان مشاهده می‌کنند. تداوم پایبندی سبب از دست دادن سنگرهای استعمار می‌شود و برای استعمارگران معضلات مهم سیاسی، اقتصادی و در نهایت افول تمدنی ایجاد می‌کند و راه را برای اقتدار و حضور چالشگران و بازیگران انقلابی در صحنه جهانی باز می‌کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید