شماره 761 هفته نامه صبح صادق منتشر شد

0
207

 761fe

کرامت انسانی گمشده جهان امروز

علی قاسمی/ فاصله زمانی یکم ذی‌القعده سالروز ولادت کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها)، تا یازدهم ذی‌القعده سالروز ولادت ثامن‌الائمه حضرت امام رضا(ع)، همچنین تکریم حضرت شاهچراغ(ع) با عنوان دهه کرامت نام‌گذاری شده است؛ دهه‌ای که در آن جشن‌ها و آیین‌های شادباش و معنوی ملهم از آموزه‌های رضوی در سراسر ایران اسلامی و خارج از کشور به یمن قدوم موالید نورانی، برگزار می‌شود. در سخنان گهربار ائمه(ع)، گوهر كرامت زير بناي اخلاق اسلامي به شمار می‌رود. در روايتي از امام هادي(ع) آمده است: «من هانت عليه نفسه فلا تأمن شرّه»؛ هر كه كرامت نفس نداشته باشد (براي خود شخصيت قائل نشود) از شرّّ او در امان مباش. پیام دهه کرامت این است که نجات انسان معاصر در گرو توجه به پیشوایان دین و کلام خدا و پیام و ارزش‎هایی است که پرچمدار آن، ایران اسلامی است. نقطه فاصله ما با جبهه استکبار در همین مسئله است؛ زیرا جبهه حق جبهه دفاع از کرامت انسانی در مقابل دشمنان کرامت انسانی است. آنچه استکبار جهانی در جهان به منصه ظهور می‎رساند، دقیقاً بر اساس مقابله با کرامت انسانی است. در این دنیای وانفسا و پیچیدگی‌های خاص آن انسان تنها با بازگشت به اصل خویش می‌تواند به کرامت دست یابد. این برگشت هم بدون شناخت و پرستش همان بزرگی که رمز آفرینش انسان است به دست نمی‌آید؛ چراکه وقتی بشر به راز آفرینش خود پی نبرد و تصور کند که پوچ و بی‌هدف به حال خویش رها شده، آن‌وقت تن به هر نوعی پستی می‌دهد و با این وضعیت حاضر می‌شود طوق بندگی اغیار به ویژه ظالمان، گردنکشان و مستکبران را به گردن بیندازد. در این صورت، وقتی گوهر کرامت از دست رفت، یا شکست، بازستاندن آن بسیار سخت خواهد شد. از ديدگاه ائمه(ع) انسان با كرامت نفس، خود را به گناه و معصيت آلوده نمي‌كند و مقام انساني خويش را که همان عزّت نفس است ضايع نمي‌سازد. با این توصیف، دهه کرامت فرصت مغتنمی است که می‌توانیم با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری به این اهداف دست یابیم برخی کارها چندان هم سخت نیست، گاهی با یک مدیریت خوب می‌توان کار بزرگ و ظریفی را انجام داد که سال‌ها از آن غافل بوده‌ایم. توجه به کرامت انسان‌ها در کنار مضجع امام رضا(ع) نمونه‌ای است که مدتی است با تغییر مدیریتی آستان قدس شاهد آن هستیم؛ چراکه در همین مدت اندکی که از انتصاب آقای رئیسی در سمت تولیت مجموعه بزرگ آستان قدس رضوی می‌گذرد، شاهدیم که وی اقدامات شایسته‌ای با هدف اعتلای کرامت انسانی را در دستور کار خود قرار داده است که می‌تواند نویدبخش بروز و ظهور یک عملکرد انقلابی و به بار نشستن ثمرات متعدد آن، نه‌تنها در مجموعه آستان قدس و شهر مقدس مشهد، بلکه در سراسر ایران اسلامی باشد.
در پایان باید گفت دين اسلام دو نوع كرامت براي انسان‌ها بيان کرده است: 1ـ كرامت خدادادي و طبيعي كه همه انسان‌ها، مادامي كه به اختيار خود با ارتكاب به خيانت و جنايت بر خويشتن و ديگران آن كرامت را خود سلب نكنند از اين صفت شريف برخوردارند. 2ـ كرامت اكتسابي كه از به‌كارگيري استعدادها و نيروهاي مثبتي در وجود آدمي و تكاپو در مسير رشد و كمال و خيرات ناشي مي‌شود. اين كرامت، ‌اكتسابي و اختياري است و ارزش نهايي و عالي انسان به همين كرامت مربوط است. فرمول دستیابی به آن تنها پیشه کردن تقوای الهی است که امام علی(ع) در این‌باره فرمودند: «كرامت و بزرگواري طلب كردم، پس نيافتم آن را مگر در تقوا؛ لذا با تقوا شويد تا بزرگوار شويد.» همچنین امام حسين(ع) در روایتی تأکید دارند، كرامت و بزرگواري حاصل نمي‌شود، مگر با تقوا؛ «ولا كرم الا بالتقوي». خداوند متعال در قرآن مي‌فرمايد كه مرد يا زن بودن، اختلاف نژاد، لهجه، زبان و رنگ‌ها، پست‌ها و مقام‌ها و موقعيت‌ها، هيچ‌يك موجب كرامت يا مانع از آن نيست؛ بلكه معيار كرامت نزد خدا، همان تقوا است؛ انسان باتقوا كريم است.

دریافت نسخه پی دی اف
دریافت نسخه متنی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید