736 | شماره جدید هفته نامه

0
299

736fe

سود خوب براي پليس بد

در سفر روحاني رئيس‌جمهور به فرانسه خبرهايي مبني‌بر نهايي‌شدن خريد هواپيما از شرکت ايرباس و همين‌طور انعقاد قرارداد با پژوي فرانسه وجود دارد. شرکت هواپيماسازي ايرباس متعهد شده به‌صورت اجاره به‌شرط تمليک، تعداد صد فروند هواپيما به ايران بفروشد. همچنين قرارداد با پژو سيتروئن هم نهايي شده و قرار است بلافاصله کار مشارکتي دو شرکت ايران و فرانسه آغاز شود. قرار است دو شرکت در ايران شرکتي با نام جديد را با سهم هر يک پنجاه درصد تأسيس کنند و سي درصد محصولات را صادر کنند و بقيه را در بازار ايران به فروش برسانند. در اين قرارداد توليد سه نوع خودروي 208، 2008 و 301 از ارديبهشت 96 آغاز مي‌شود که اين شرکت جديد 200 هزار خودرو در سال توليد و روانه بازار خواهد کرد. سهم سرمايه‌گذاري هر شرکت در اين قرارداد چهارصد ميليون يورو مشخص و نهايي شده است. با اين شرايط گفته مي‌شود هنوز تکليف قرارداد رنو مشخص نيست و براساس گفته‌ها موضوع سهم هر کشور در سرمايه‌گذاري شرکت رنو و بهره‌برداري و فروش آن در بازار يکي از مشکلات پيش پاي شرکت رنو است. با اينکه خروج پژو از ايران 10 ميليون يورو در ماه از درآمد اين شرکت کاست و حدود هشت هزار نفر از کارگران اين شرکت اخراج شدند که برخي معتقدند اين تعديل نيرو با از دست دادن بازار ايران بي‌ارتباط نبوده است، ولي حاضر شد با آمريکا همراه شود و بسياري از پروژه‌هاي خود را نيمه‌کاره رها سازد. اين قراردادها در حالي منعقد مي‌شود که توقف ناگهاني توليد پژو در اوايل سال 2012 در صورتي که 30 درصد پرفروش‌ترين خودرو در بازار داخلي ايران بود و ديگر شرکت خودروسازي فرانسوي «رنو» که توليد خود را در ايران اواسط سال 2013 متوقف کرد، عملکرد منفي آنان هنوز از ذهن ايرانيان پاک نشده است. با وجود تمام بدقولي‌هاي شرکت پژو در سه سال اخير و در دوره تحريم‌ها که با رها کردن تعهدات خود، همکاري با ايران را قطع کرد، هم‌اکنون اين شرکت در جايگاه اولين خودروساز غربي پس از برداشته شدن تحريم‌ها به ايران خواهد آمد و همکار استراتژيک نام مي‌گيرد. بسياري از کارشناسان، به‌ويژه کساني که به ساخت دروني قدرت مي‌انديشند، خروج پژو از ايران در سال 91 را بزرگ‌ترين نعمت و دستاورد براي صنعت خودرو کشور تحليل مي‌‌کنند. با خروج پژو، وابستگي ايران به اين شرکت فرانسوي پس از 23 سال قطع شد و اين مسئله زمينه‌اي براي تکميل حلقه‌هاي خودکفايي در طراحي و توليد خودرو در کشور بود. حال که پس از اجراي برجام دولت برنامه‌هاي متعددي را دنبال مي‌کند و يکي از آنها در زمينه صنعت خودرو است بايد با شرکت‌ها و برندهاي معروف‌تر و با سابقه بهتر گفت‌وگو کند و با آنها قرارداد ببندد نه اينکه با شرکتي که با خروج يک‌شبه زيان حداقل 800 ميليون يورويي را نصيب کشورمان کرد. در چنين وضعيتي ابتدايي‌ترين خواسته مردم ايران، جبران خسارت وارد شده به کشور از طرف شرکت پژو است، نه بازگشت پيروزمندانه. مضافاً مواضع سرسختانه «فابيوس» وزير امور خارجه فرانسه در مذاکرات هسته‌اي که سبب خدشه‌دار شدن وجهه فرانسه نزد ايرانيان شده را فراموش نمي‌کند که نقش پليس بد را در مذاکرات بازي مي‌کرد. همچنين پيش از اين «کارلوس تاوارس» رئيس شرکت «پژو ستروئن» گفته بود، جامعه ايران به شرکت‌هاي فرانسوي خوش‌بين نيست؛ چرا که آنها در بدترين شرايط از ايران خارج شدند. در مجموع بايد گفت نبايد مانند گذشته به افزايش حجم واردات و مونتاژکاري بپردازيم، بلکه بايد تلاش خود را بر روي توسعه توليد و فناوري متمرکز کنيم چون افزايش واردات و مونتاژکاري چيزي جز وابستگي بيشتر به توليدات خارجي را به دنبال ندارد و حرکت صنعت خودرو را براي ارتقاي فناوري کند خواهد کرد.

سردبير

دریافت نسخه پی دی اف
دریافت نسخه متنی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید