672

۶۷۲ | شماره جدید هفته نامه منتشر شد

672

پنجه بر حقیقت با اتهام اسیدپاشی

در شهر شهیدان جنایتی رقم خورد که همگان آن را محکوم کردند، چرا که در جنایت بودنش هیچ شک و تردیدی وجود ندارد. پس از انتشار اخبار اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای به چهره چند زن در اصفهان، کسانی در داخل و خارج این جنایت را مغتنم شمرده تا به رسم همیشگی به جنگ ارزش‌ها بروند. در حالی که هنوز عامل یا عوامل این جنایات شناسایی نشده و انگیزه‌های آنان از این عمل ضدانسانی روشن نیست، عده‌ای به صورت هدفمند این اقدام را به موضوع فریضه امر به معروف و نهی از منکر ارتباط داده و به تحلیل‌ها و تفسیرها پرداختند! در روزهای گذشته، کمتر رسانه‌ خارجی و شبکه ماهواره‌ای را می‌توان یافت که در پرداختن به خبر و موضوع اسیدپاشی در اصفهان، رویکرد مذکور را در پیش نگرفته باشد. متأسفانه روزنامه‌ها و پایگاه‌‌های یک جریان خاص در داخل کشور نیز چنین جهت‌گیری را در پیش گرفته و طوری به نگارش مطالب پرداختند که گویا عوامل و دست‌اندرکاران این جنایت همگی دستگیر شده و اعتراف کرده‌اند که هدف‌شان مبارزه با بدحجابی و نهی از منکر در جامعه بوده است!
آنچه اهمیت این موضوع را دو چندان می‌کند دو مسئله است:
۱ ـ این جنجال و فضاسازی علیه نیروهای ارزشی و فریضه امر به معروف و نهی از منکر، در آستانه ماه محرم انجام می‌شود. قیام و حرکت حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) برای احیای امر به معروف و نهی از منکر بود. امام حسین(ع) با قیام خود، اسلام و حقیقت را زنده کرد و بشریت را از ضلالت و گمراهی نجات داد.
۲ ـ این هیاهو و جنجال رسانه‌ای علیه آمران به معروف و ناهیان از منکر و اصل امر به معروف و نهی از منکر با اتهامات واهی و بی‌اساس، دقیقاً زمانی صورت می‌پذیرد که پس از سال‌ها موضوع امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد! تحریکات سازمان‌یافته برای شکل‌دهی به تجمعات اعتراضی در شهرها به ویژه در اصفهان و تهران در اعتراض به موضوع اسیدپاشی نیز، بسیار قابل‌تأمل است. نقش برخی از شبکه‌های ضدانقلابی و پایگاه‌های مخالف با نظام در این حرکت کاملاً مشهود است. پایگاه ضدانقلابی «بالاترین» مدعی فراخوان اعتصاب عمومی علیه اسیدپاشی در روز ۱۳ آبان در اصفهان و تهران شد و از طرف دیگر، صفحه فیس‌بوک «فراخوان تجمع اعتراضی در تهران علیه اسیدپاشی‌ها» در این زمینه راه‌اندازی شده است. جالب اینکه از سوی یکی از نهادهای امنیتی یکی از عوامل تحریکات اخیر در اصفهان با لباس و آرایش زنانه بازداشت شد.
به نظر می‌رسد مسئولان دستگاه قضایی و دیگر دستگاه‌های مسئول از یک طرف و مردم و خصوصاً نخبگان و دلسوزان واقعی انقلاب و کشور از طرف دیگر، باید آنچه در اطراف موضوع اسیدپاشی در اصفهان رخ داد را به خوبی رصد کرده و با تجزیه و تحلیل و آسیب‌شناسی، با هر یک از عوامل پدیدآورنده ناامنی و برهم‌زننده آرامش روانی جامعه، برخورد مناسب کنند. از رسانه‌های بیگانه و دشمنان خارجی که این گونه این پدیده زشت را به دین و دینداران و طرفداران انقلاب نسبت دادند، جز این انتظاری نبوده و نیست، لکن سوال این است که چرا افراد و رسانه‌هایی، همین خط را در داخل دنبال کرده و یا برای خارجی‌ها سند و مدرک تهیه می‌کنند؟
نگارنده معتقد است دستگاه قضایی در پدیده اسیدپاشی که جنایتی غیرقابل دفاع است، سه دسته را باید مورد تعقیب قرار دهد و به تناسب مجازات کند:
۱ ـ عامل و یا عوامل اسیدپاشی که این جنایت را مرتکب شده‌اند باید به اشد مجازات برسند. مجازات آنان باید به‌گونه‌ای باشد تا درس عبرتی برای دیگران در آینده باشد.
۲ ـ مدیران مسئول روزنامه‌ها و پایگاه‌ها و سایر رسانه‌هایی که به‌نوعی این عمل زشت و ضدانسانی را به امر به معروف و نهی از منکر پیوند زده و نیروهای ارزشی جامعه را متهم ساخته و امنیت روانی جامعه را مخدوش ساختند، باید تحت تعقیب قرار گیرند و مجازات شوند.
۳ـ اشخاص و افرادی که با هر عنوان و هر جایگاه، طوری سخن گفتند که از سخنان آنان این گونه برداشت شد که اسیدپاشی‌ها در اصفهان با انگیزه امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفته، اینها هم باید تحت تعقیب دستگاه قضایی قرار گرفته و پاسخگوی اتهام خود به جامعه دینداران و متدینان باشند. دو گروه و دو دسته دوم که بدون علم و آگاهی با اتهام اسیدپاشی پنجه بر حقیقت زدند، باید محاکمه شوند و پاسخگوی دلایل این اتهام‌زنی خود باشند و به تناسب ظلمی که مرتکب شده و جفایی که کرده‌اند، مجازات شوند. آیا آنان نمی‌دانند که در این اوضاع چگونه آب به آسیاب دشمنان اسلام و ملت انقلابی ایران می‌ریزند؟
در ادامه فقط نمونه‌هایی از این دست آورده می‌شود تا بدانیم چه کسانی و چگونه با سخنان و نوشته‌های خود، زمینه‌ها و بسترهای جنجال‌آفرینی را در این خصوص برای شبکه‌های ماهواره‌ای و جریان‌های ضدانقلابی فراهم کردند:
۱ـ– آیت‌الله موسوی بجنوردی، مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده امام خمینی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار جماران می‌گوید: «در فقه امام، امر به معروف و نهی از منکر باید عاقلانه و از روی ادب باشد، به‌گونه‌ای که فرد بپذیرد و درک کند که عمل اشتباهی انجام داده است.» وی در بخش دیگری از اظهارات خود این گونه می‌گوید: «تفهیم معنای منکر به افراد باید با لطف، محبت، از روی ادب و به دنبال ایجاد آگاهی باشد، اما اگر کار ناپسندی انجام دهیم، برای مثال بدگویی کنیم و دشنام دهیم، کتک‌کاری کنیم یا احیاناً جنایتی مرتکب شویم، مثل «اسیدپاشی»، خود مصداق منکر است و نمی‌تواند به معنی نهی از منکر باشد.» موسوی بجنوردی در بخش دیگری از این مصاحبه می‌گوید: «اسلام می‌گوید وجادلهم بالتی هی احسن و این یعنی ما باید به بهترین نحو امر به معروف و نهی از منکر کنیم، به طوری که مؤثر واقع شود. با کارهایی که مصداق جنایت هستند نمی‌توانیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم. اسلام ضد جنایتی از قبیل اسیدپاشی است و افرادی که چنین کاری را انجام می‌دهند یا از اسلام آگاهی ندارند یا مغرض هستند و می‌خواهند اسلام را بدنام کنند.»
واقعاً سؤال این است که آقای موسوی بجنوردی از کجا می‌دانند که عاملان اسیدپاشی به نام امر به معروف و نهی از منکر این کار را کرده‌اند که این چنین سخن گفته و پنجه بر حقیقت زده‌اند؟!
۲ـ بررسی‌های روزنامه‌های وابسته به جبهه مدعی اصلاحات و طرفدار دولت طی روزهای اخیر و همچنین پایگاه‌های این جریان، در تحلیل و تبیین موضوع انگیزه‌های عاملان اسیدپاشی در اصفهان، از ادبیاتی شبیه آنچه موسوی بجنوردی به کار برده، استفاده کرده‌اند.
این نوع ادبیات، نشان می‌دهد به کار برندگان آن تا چه اندازه در راستای مطامع سیاسی، حاضرند ارزش‌ها را قربانی کنند و به چهره حقیقت پنجه اندازند. متهم‌سازی آمران به معروف و ناهیان از منکر به اسیدپاشی، در حالی صورت می‌پذیرد که هیچ یک از نیروهای انقلابی و مذهبی جامعه، عمل زشت و ضدانسانی اسیدپاشی را نه تنها تأیید نمی‌کنند، بلکه آن را جنایتی می‌دانند که باید عاملان آن را به شدیدترین وجه مجازات کرد تا عبرت دیگران شود.
دکتر یدالله جوانی

دریافت نسخه پی دی اف
دریافت نسخه متنی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>