کسب‌وکارهای مجازی

0
142

فروشگاه‌های اینترنتی یکی از خدمات مفید ارائه شده در بستر اینترنت است. فروشگاه‌ مجازی تمام ساعت روز باز است و خریداران در هر زمان می‌توانند کالایی را سفارش دهند. اگر کالای خریداری شده دیجیتال باشد، یعنی قابلیت تحویل در بستر اینترنت را داشته باشد، مشتری همان لحظه کالا را دریافت می‌کند و اگر کالا فیزیکی باشد، در نخستین زمان ممکن دریافت می‌شود. امروزه دورانی که تنها راه خرید آلبوم‌های موسیقی، دکه‌های روزنامه فروشی بود به سختی به یاد می‌آید! چرا که در حال حاضر از لحظه انتشار یک آلبوم تا دریافت آن تنها چند کلیک فاصله است.
افرادی هستند که هنوز هم خرید و فروش اینترنتی برایشان عجیب است. نگاه این افراد، نگاهی سنتی و برگرفته از عادت‌های قدیمی است که مگر می‌شود ندیده چیزی را خرید؟ اما خیلی‌ها اینطور فکر نمی‌کنند. بر اساس آمار شرکت شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) در سال ۱۳۹۶، در مجموع مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۵۴۸/۰۸۳/۳۸۰/۱ ریال از طریق درگاه‌های فروش اینترنتی تراکنش انجام شده است. به بیان دیگر در سال ۱۳۹۶ بیش از ۱۳۸ هزار میلیارد تومان تراکنش آنلاین از طریق درگاه‌های خرید اینترنتی پرداخت شده است. اگر کسب‌و‌کارهای نوپا و خرده‌پا را هم که اصولا از درگاه‌های رسمی استفاده نمی‌کنند و پرداخت‌های در محل را به این مبلغ اضافه‌ کنیم، چیزی حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود این رقم در انتهای سال ۱۳۹۸ به ۷۵۰ هزار میلیارد تومان برسد! گردش مالی زیاد فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد مردم به خرید اینترنتی را ثابت می‌کند. در آمریکا ۸۰ درصد مردم یعنی حدود ۲۰۰ ملیون نفر به صورت آنلاین خرید می‌کنند و ۷۰ درصد فروشندگان کالای خود را به صورت آنلاین می‌فروشند.
بر اساس جدیدترین آمار، ثروتمندترین فرد دنیا مالک فروشگاه اینترنتی آمازون است. این بازار پرسود سبب شده که هر فرد شانس خود را برای داشتن سهمی در مبلغ گفته شده امتحان کند. راه‌ انداختن فروشگاه‌ اینترنتی و فروش اینترنتی یکی از نخستین تلاش‌های هر فرد جویای کار است. این فروش‌ها می‌تواند از بستر شبکه‌های مجازی یا داشتن یک آدرس و فروشگاهی اختصاصی باشد. شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و… به محلی برای خرده‌فروشان تبدیل شده‌اند.
انسان‌ها بر اساس نیازهای‌شان کالایی را خریداری می‌کنند. شاید این جمله تا چند سال پیش درست بود که افراد تا زمانی که نیازی نداشتند خریدی انجام نمی‌دادند. این خرید هم می‌تواند کالا باشد و هم دریافت خدمات؛ اما امروزه این‌طور نیست و خریدها کاملاً براساس نیاز خریدار نیست، بلکه فروشندگان تعیین‌کننده نیاز خریداران هستند. در بازاری که فروشندگان و کالاهای متعدد وجود دارد، خریدار نیاز واقعی خود را گم می‌کند و در دام ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی فروشندگان قرار می‌گیرد. شیوه‌های نوین فروش اینترنتی مانند کدهای تخفیف، جشنواره‌ها، حراج‌ها و… سبب شده است که مصرف‌کنندگان اضافه خرید داشته باشند. در شرایط فعلی، قیمت از مهم‌ترین دلایل خرید است، نه نیاز!
فروشگاه‌های اینترنتی و کسب‌و‌کارهای مجازی مانند تمام خدماتی که اینترنت پایه‌گذار آنهاست، به مراقبت و نظارت نیاز دارند. گسترش فروشگاه‌های اینترنتی راه را برای فروش هر نوع کالایی باز خواهد کرد. در این میان بر فروشگاه‌های رسمی نظارت می‌شود و آمار خرید و فروش‌ها شفاف است؛ اما خرده‌فروشان فضای مجازی و فروشگاه‌های بدون مجوز، اصولاً مرکز کلاه‌برداری و سواستفاده از کاربران هستند. این کلاه‌برداری می‌تواند فروش کالای معیوب، ارسال نکردن کالا، فروش کالای تقلبی و… باشد. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وظیفه اعطای نماد اعتماد به پایگاه‌های فروش اینترنتی در ایران را بر عهده دارد. این نماد از یک تا پنج ستاره را شامل می‌شود و بر اساس میزان تعهد آن پایگاه، ستاره‌ها بیشتر می‌شوند. هرچند با وجود چنین تأییدیه‌هایی باز هم نمی‌توان به ‌طور کامل به یک پایگاه کسب‌و‌کار اعتماد کرد؛ مانند «سکه‌ ثامن» که با وجود داشتن نماد اعتماد، سرانجامی جز کلاهبرداری برای کاربران خود نداشت! حتی اگر کلاه‌برداری‌ای هم انجام نشود، سواستفاده از کاربران یکی از اتفاق‌های رایج در فروشگاه‌های اینترنتی است. بسیاری از فروشندگان اینترنتی داده‌ها و اطلاعات کاربران خود را جمع‌آوری و از آنها برای جهت‌دهی تبلیغات و پیشنهادات خود به آن کاربر استفاده می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید