هدفمندی اعتبارات عمرانی در بودجه ۹۳

تصمیم دولت برای نحوه تقسیم اعتبار بخش عمرانی در لایحه بودجه ۹۳ رویکردی کاملاًً متفاوت نسبت به بودجه‌های پیشین این بخش در سال‌های گذشته دارد. همانطور که در نوشته پیشین اشاره شد، در لایحه بودجه ۹۳ دولت رقم ۳۷ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته است. دولت برای اتمام فعالیت‌های عمرانی، در پروژه صفر تا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی تنها اعتباری برای نگهداشت پروژه اختصاص داده و به پروژه‌هایی با ۲۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی کمک کرده است و به پروژه‌های ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی به بالا هرچه بودجه عمرانی بوده اختصاص داده است.
دولت که بودجه این بخش عمرانی را نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد کاهش داده مصمم است تا این منابع محدود را به‌گونه‌ای توزیع کند که کارآیی آن به حداکثر خود برسد نه اینکه به همه طرح‌ها، بودجه تعلق بگیرد، ولی اثربخشی لازم را نداشته باشد. بنابراین قرار شد از میان ۲ هزار و ۹۰۶ پروژه عمرانی ناتمام، در سال آینده ۱۸۴ طرح از پروژه‌هایی که ۸۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ۶۲ طرح از پروژه‌هایی که بین ۲۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که در مجموع ۲۴۶ طرح می‌شود را در سال آینده تمام ‌کند که این تصمیم دولت به مذاق نمایندگان برخی از استان‌ها خوش نیامد. دولت معتقد است تکمیل حتی تعداد اندکی طرح در هر استان منطقی‌تر است تا اینکه همه طرح‌ها را سال‌ها نیمه‌تمام باقی بگذارد. به نظر می‌رسد برخی نمایندگان که به روش بودجه‌نویسی قبلی عادت کرده‌اند ترجیح می‌دهند در لایحه بودجه۹۳ برخی از اعتبارات حوزه‌های انتخابیه‌شان هرچند صوری ولو اینکه تا پایان سال تأمین اعتبار هم نشود، با ارقام درشت آورده شود.
محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور درخصوص رقم بودجه عمرانی در سال ۹۳ اعلام کرده ۳۷ هزار میلیارد تومان تنها اعتبار پروژه‌های عمرانی نیست، [و علاوه بر این مبلغ] بیش از ۳۵ میلیارد دلار فاینانس خارجی برای ادامه طرح‌های عمرانی در بودجه ۹۳ پیش‌بینی شده است که الآن ۵/۱۵ میلیارد دلار از این منبع به تصویب شورای اقتصاد رسیده و فاینانسور خارجی بر اقتصادی بودن طرح‌های مورد نظر صحه گذاشته است، اما پیش‌پرداخت لازم تأمین نشده است.
جدای از جهت‌گیر‌ی‌های سیاسی، از لحاظ اقتصادی اکثر کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی که دید فرامنطقه‌ای و ملی دارند، این نوع تقسیم‌بندی بودجه برای بخش عمرانی کشور بسیار مفید و اثربخش است. به این دلیل که بسیاری از پروژ‌ههای عمرانی یا توجیه اقتصادی ندارند و یا اینکه در برهه کنونی نیاز است، طرح‌هایی که به بهره‌برداری نزدیک‌تر هستند و طولانی شدن زمان اجرای آنها هزینه‌های بسیار سنگینی به اقتصاد ملی تحمیل می‌کند را اولویت‌بندی کنیم.
اما مشکل تقسیم بودجه بر مبنای درصد پیشرفت در لایحه بودجه ۹۳ این است که استان‌هایی که در سال‌های گذشته از جذب بودجه عمرانی برای احداث و همچنین پیشرفت پروژه‌ها محروم بوده‌اند و غالباًً استان‌های کمتر توسعه‌یافته و محروم کشور هستند در بودجه سال جاری نیز سهم ناچیزی از این بودجه عمرانی دارند. دولت برای رفع این مشکل باید علاوه بر این نوع تقسیم‌بندی، میزان حداقلی و حداکثری برخورداری استان‌ها از بودجه عمرانی را نیز لحاظ می‌کرد که اگر این‌چنین بود تقسیم بودجه عمرانی، هم به هدف منافع ملی کشور نزدیک بود و هم به عدالتی که مد نظر نمایندگان مجلس است، دست می‌یافت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>