ضرورت استفاده از کالای داخلی

در شرایطی قرار داریم که برای بهبود وضعیت و داشتن آینده‌ای درخشان، باید فرهنگ جهادی و مدیریت جهادی را بر تمامی امور زندگی فردی و اجتماعی خویش حاکم سازیم. خرید و مصرف از امور مهمی است که باید به‌خوبی مدیریت شود تا اهداف راهبردی و عملیاتی شعار سال تحقق یابد. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، سال ۹۳ را سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نام‌گذاری و این شعار را «نقشه راه» اعلام کردند. با حرکت براساس نقشه راه در شرایط کنونی باید قدرت ملی را افزایش داد تا باج‌گیران عالم از تحت فشار قرار دادن ملت ایران و نظام اسلامی برای گرفتن باج، کاملاً مأیوس شوند. براساس این نقشه راه باید اقتصاد کنونی ایران را متحول ساخت و آن را به یک اقتصاد مقاوم، پویا و آسیب‌ناپذیر تبدیل کرد. برای رسیدن به این مهم باید فرهنگ عمومی جامعه را اصلاح کرد و در این راستا یکی از جنبه‌های ضروری برای اصلاح فرهنگی، تغییر نوع نگاه و معیارها و ملاک‌ها برای خرید کالا و مصرف آن است. اکنون در فرهنگ عمومی جامعه ما خرید کالای خارجی با دلایل و توجیهات گوناگون، برای بخشی از مردم بر خرید کالای داخلی رجحان دارد. به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برخی خرید کالای خارجی را نوعی تشخص و برتری می‌پندارند و تصور می‌کنند کالای ساخت داخل با مارک ایران، در شأن آنان نبوده و برازنده خانه و خانواده آنها نیست! برخی دیگر نیز با توجیه کیفیت برتر کالای خارجی از یک طرف و کیفیت پایین کالای ایرانی از طرف دیگر، خرید کالای خارجی را موجه می‌دانند. این نوع نگاه متأسفانه بدون جامع‌نگری و توجه به آثار و پیامدهای بی‌اعتنایی به تولیدات داخلی و روی آوردن به خرید کالای خارجی در فرهنگ بخشی از مردم نهادینه و به یک عادت تبدیل شده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص می‌فرمایند: «دلبستگی به تولیدات بیگانه و بی‌اعتنایی به تلاش کارگران ایرانی بیماری و عادت بدی است که پول و ثروت کشور را به جیب کارگر خارجی سرازیر می‌کند.»
رونق کالاهای خارجی در بازارهای ایران را می‌توان به ویروس خطرناکی برای اقتصاد ایران تشبیه کرد. یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی، مبارزه صحیح، سریع و موثر با این ویروس خطرناک است. فعالان در دو عرصه فرهنگی و اقتصادی باید مبارزه با این ویروس را در دستور کار خود قرار دهند. برای تغییر رفتار مردم، برای خرید و مصرف کالای داخلی به جای کالای خارجی باید فرهنگ عمومی جامعه را اصلاح کرد. باید بپذیریم که بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور و خصوصاً در حوزه خرید و مصرف دارای ریشه‌های فرهنگی است. باید فرهنگ را اصلاح کرد تا بخشی از مشکلات اقتصادی کشور حل شود. در این حرکت فرهنگی تمام نهادها و سازمان‌های فرهنگی ـ تبلیغی اعم از دولتی و غیر دولتی مانند آموزش‌وپرورش، صداوسیما، رسانه‌های گروهی، حوزه‌های علمیه، مساجد و… رسالت مهمی بر دوش دارند. باید در این عرصه کار جهادی انجام شود تا تحول مورد انتظار پدید آید. باید با تبیین صحیح و منطقی، مردم را متقاعد ساخت که خرید و استفاده از کالای داخلی یک ضرورت است. چندی پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «نمی‌خواهیم بگوییم خرید کالای خارجی حرام است، اما می‌خواهیم بگوییم استفاده از کالای داخلی یک ضرورت است. باید با کار فرهنگی و تبلیغی این ضرورت برای مردم به درستی تبیین گردد. بسیاری از مردم در این خصوص متوجه ضرورت نیستند، فلذا در صورت امکان کالای خارجی خرید می‌کنند.
اگر مردم بدانند لازمه خرید کالای خارجی خام‌فروشی نفت در اوضاع کنونی است و دشمن نیز به دلیل احتیاج ایران به فروش نفت خام، جمهوری اسلامی را تحریم نفتی می‌کند، برای مبارزه با دشمن از خرید کالای خارجی پرهیز می‌کردند. اگر مردم می‌دانستند، از پیامدهای خرید کالای خارجی، در انبار ماندن کالای تولید داخل، ورشکستگی و تعطیلی کارخانه‌های داخلی، عدم رغبت در سرمایه‌گذاری برای تولید و بیکاری میلیون‌ها کارگر و جوان ایرانی است، هرگز سراغ کالای خارجی نمی‌رفتند. اگر مردم می‌دانستند با خرید کالای داخلی و رونق بخشیدن به فضای کسب و کار کشور، قدرت ملی ارتقا پیدا می‌کند و عزت ملی تثبیت می‌شود، به سمت کالای خارجی نمی‌رفتند. آری وقتی ملاک خرید مصرف‌کننده ایرانی در هنگام خرید از بازار، منافع شخصی باشد، به هر دلیلی ممکن است خرید کالای خارجی را بر کالای داخلی ترجیح دهد. اما اگر با کار فرهنگی و تبلیغی و تبیین درست شرایط و اقتضائات کشور در شرایط تحریم، ضرورت خرید کالای داخلی تبیین شد، آنگاه مصرف‌کننده ایرانی در هنگام خرید، با توجه به منافع کشور و شاخص قدرت و عزت ملی، خرید کالای ایرانی را بر کالای خارجی ترجیح داده و این عمل خود را مصداق یک حرکت جهادی برای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی و ناکام گذاشتن دشمن در جنگ اقتصادی ارزیابی می‌کند. این حقیقت را رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در روز چهارشنبه هفته گذشته در جمع هزاران نفر از کارگران ایرانی به مناسبت روز کارگر، این چنین بیان داشتند: «در سال جهاد اقتصادی به نظر من یکی از قلم‌های مجاهدت اقتصادی مردم این است که سراغ کالای داخلی و ساخت داخل بروند.» البته معظم‌له بالا بردن کیفیت کالای داخلی را نیز مورد توجه قرار دادند و در همین راستا فرمودند: «کالای ساخت داخل باید قانع‌کننده باشد. باید دوام، استحکام و مرغوبیتش طوری باشد که مشتری را قانع کند، این هر دو در کنار هم یک کار لازم و واجبی است.»

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به گفتگو بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>