تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر می‌کنیم

محمدعلی پورمختار، رئیس فراکسیون مبارزه با تحریم مجلس در گفت‌وگو با صبح صادق

0
150
محمدعلی پورمختار، رئیس فراکسیون مبارزه با تحریم مجلس // عکس: سید محمد موسوی منش

 به منظور بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ۲۱ خرداد ماه امسال فراکسیون «مقابله با تحریم» در مجلس شکل گرفت. یکی از اهداف این فراکسیون، تشکیل باشگاه مقابله با تحریم، با همراهی ۲۵ کشور تحریم شده از سوی آمریکا اعلام شده است؛ بنابراین به منظور اطلاع از روند این هدف‌گذاری و شناخت جامع از دلایل و اهداف تشکیل فراکسیون تازه تأسیس مبارزه با تحریم، گفت‌وگویی با محمدعلی پورمختار رئیس این فراکسیون انجام داده‌ایم که متن آن را در ادامه به محضر شما تقدیم می‌کنیم.
***
* ایده تأسیس فراکسیون مبارزه با تحریم از چه زمانی مطرح شد؟
از سال گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام ایده تشکیل کمیسیون ویژه‌ای برای مقابله با تحریم در مجلس مطرح شد؛ اما باوجود پیگیری‌های صورت گرفته، نهایتاً این طرح در صحن علنی مجلس رأی نیاورد. بعد از آن موضوع تشکیل فراکسیون در دستور کار قرار گرفت و با حمایت بیش از ۸۵ نفر از فراکسیون‌های گوناگون این فراکسیون تشکیل شد.
در واقع مجلس مشاهده ‌کرد افراد زیادی هستند که از آمادگی و توان لازم برای بی‌اثر کردن و دور زدن تحریم‌ها برخوردارند؛ اما دولت به این افراد بی‌توجهی می‌کند. حتی برخی از این افراد از توانمندی خود برای انتقال مبالغ چندین میلیارد دلاری سخن به میان آوردند؛ اما از همکاری نکردن بانک مرکزی گلایه داشتند.

* پس فراکسیون با اهداف و انگیزه‌های کاهش اثرات تحریمی بر مردم شکل گرفت…
بله، یکی از اهداف تشکیل فراکسیون، شناسایی افراد و برقراری ارتباط میان آنها و دستگاه‌های اجرایی است؛ البته با ورود نمایندگان مجلس، دستگاه‌های اجرایی بهتر با افراد همکاری می‌کنند تا در زمینه فروش نفت با دولت مشارکت کنند؛ اما وجود گره‌هایی در کار مانع انجام این فعالیت‌ها می‌شود؛ از این رو دیپلماسی پارلمانی می‌تواند این موضوع را مدیریت کند و در شرایطی که منافذ بسته است، اقدامات اساسی انجام دهد. سفر آقای لاریجانی، رئیس مجلس به چین و رایزنی برای خرید نفت از ایران با وجود فشار آمریکا در همین راستا بود.
تشکیل و انسجام‌بخشی به باشگاه کشورهای تحریمی هدف دیگری بود که این فراکسیون دنبال و به صورت راهبردی آن را بررسی کرد. امروز ۲۵ کشور وجود دارند که از طرف آمریکا تحریم شده‌اند. مجلس در فکر دعوت از رؤسای مجالس یا رؤسای گروه دوستی آنهاست. در اجرای این هدف رئیس مجلس و وزارت خارجه موافق نظر ما هستند.

* به نظر شما چرا دولت در موضوع مقابله با تحریم به صورت جدی ورود نمی‌کند و اگر اقدامی صورت می‌گیرد، ظهور و بروزی ندارد؟
فرایند تصمیم‌گیری و اقدام در دولت بسیار کُند، سنگین و متداخل است؛ برای نمونه وزارت صمت برای واردات یک کالا هماهنگی لازم را انجام می‌دهد؛ اما وزارت اقتصاد در گمرک جلوی آن را می‌گیرد. امروزه هزاران تن مواد اولیه و اساسی وارد کشور شده است؛ اما گمرک آن را ترخیص نمی‌کند. در این میان بانک مرکزی برای تأمین ارز برنامه‌های خود را اجرایی می‌کند؛ یعنی هر نهادی به صورت جداگانه فشار وارد می‌کند. حتی گاهی اوقات خود وزیر برای حل مشکل با وزارت‌خانه دیگر به سمت مجلس دست دراز می‌کند؛ بنابراین ناهماهنگی‌ای کلی در میان دولت وجود دارد که قطعاً نیاز به یک قرارگاه در این بخش می‌تواند مشکل را حل کند.
در حالی که با توجه به تشکیل شورای هماهنگی سران و اختیارات تامی که این شورا دارد، می‌توان بسیاری از این مشکلات را حل کرد؛ اما اگر رئیس قوه و نهادی بنای همکاری و استفاده به موقع از اختیارات خود را نداشته باشد، مشکلات باقی می‌مانند؛ البته در بخشی از بدنه دولت انگیزه کار وجود دارد؛ اما باید به آنها اجازه فعالیت داده شود تا وارد مرحله عمل شوند. در برخی مرزها استانداران اختیار تام و کامل در برخی امور را دارند که در مراودات، رفت‌وآمدها و قرارداد با استان‌های همجوار کارها تسهیل شده و می‌توان در راستای اهداف فراکسیون مقابله با تحریم‌ها بهره‌مند شد.

* دستاوردهای فراکسیون مقابله با تحریم تا به امروز چه بوده است؟
با وجود اینکه کمتر از دو ماه است که فراکسیون تشکیل شده، تعداد زیادی از فعالان اقتصادی را به دستگاه‌های اجرایی متصل کرده‌ایم. آنها در رفت‌وآمد هستند. برخی از آنها شرکت دارند و از توان جابه‌جایی ارز و واردات کالا برخوردارند. این افراد به مسئولان مربوط معرفی شده‌اند و کارهای آنها در حال اجراست. با وجود آنکه در ابتدای کار هستیم قدم‌های خوبی برداشته شده است.
* به نظر شما این اقدامات می‌تواند کشور را از مشکلات و چالش‌های اقتصادی حاصل از تحریم‌ها خارج کند؟
ارزیابی دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است؛ اما در دو بخش می‌تواند تأثیرگذار باشد. ۱ـ تأمین ارز مورد نیاز کشور: برخی از این افراد می‌توانند پاره‌ای از مشکلات کشور را در این زمینه حل کنند. برای نمونه، یکی از این افراد با اطمینان مدعی بود که می‌تواند میلیون‌ها دلار ارز وارد کشور کند. با مراقبت‌هایی که باید صورت گیرد؛ می‌توان به این راه‌ها فکر کرد. در شرایط امروز ما مهم‌تر از توجه به منشأ پول، تسهیل زمینه‌های ورود ارز به کشور است. اروپا و آمریکا در مقیاس بسیار گسترده در حال پولشویی هستند؛ اما به کشورهای دیگر که می‌رسد از قانون‌مداری و رعایت پولشویی صحبت می‌کنند و اصرار بر تقویت FATF هم برای همین منظور است.
حتی برخی افراد می‌گویند اگر اجازه ورود پول نمی‌دهید، ما می‌توانیم هر کالایی را که از هر جای دنیا می‌خواهید بخرید در اختیار شما قرار دهیم و دولت در ازای آن ریال به ما بدهد. گاهی با این هم مخالفت می‌شود؛ البته شاید نگرانی‌ها ناظر به برخی تجارب گذشته مانند مسئله بابک زنجانی درست باشد؛ ولی می‌توان سازوکارهای کنترلی را محکم کرد. بالاخره ما در شرایط تحریم هستیم و باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

* آیا فراکسیون مقابله با تحریم در حوزه قانونگذاری هم کاری کرده است؟
یکی از اهداف این فراکسیون رفع موانع قانونی است. مطالعاتی در این خصوص صورت گرفت تا موانع قانونی شناسایی شود. برخی قوانین مانند حذف سودهای مرکب و جریمه‌ها اصلاح شد. این موضوع به تولیدکننده در برابر بار سنگینی که بانک‌ها بر دوش آنها گذاشته کمک می‌کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید