اهل انصاف نزدیک‌ترین‌ افراد به امامان

0
158

برای شنیدن صوتی این مطلب؛فایل پنجم را پخش کنید. شما می‌توانید دیگر نسخه صوتی‌ها را در همین‌جا و یا پست اختصاصی مربوط به هرکدام، بشوید.

انسان بناست در این دنیا به کمال برسد تا بهشتی شود. قرآن و اهل بیت(ع) این مسیر را روشن و دقیق به ما معرفی کرده‌اند. امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه از خدای متعال درخواست مهمی دارد. ایشان می‌فرمایند: «بارالها! مرا به‌ زیور صالحین بیاراى ‌و‌ لباس متقین را‌ بر‌ من‌ بپوشان.»(صحیفه سجادیه، دعای۲۰) جالب آنکه امام سجاد(ع) قبل از بیان این فراز، مقدماتی را ذکر می‌فرمایند که پیش‌زمینه صالح و متقی شدن است سپس با این فراز مصادیق را به ما معرفی می‌کنند. ایشان اولین این اعمال را بسط عدل می‌دانند و توفیقش را از خداوند می‌خواهند و می‌فرمایند: «وَحَلِّنِی بِحِلْیةِ الصَّالِحِینَ، وَ أَلْبِسْنِی زِینَةَ الْمُتَّقِینَ، فِی بَسْطِ الْعَدْلِ…».
درباره عدل و انصاف در شماره‌های قبل گفته شد. قرآن و اهل بیت(ع) به ما می‌آموزند اصلاح فرد و جامعه از بسط عدل شروع می‌شود. امام زمان(عج) پس از ظهورشان اصلاحات خویش را از عدالت‌گستری شروع می‌فرمایند. رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «مهدی از فرزندان من است نام او نام من و کنیه او کنیه من است و او شبیه‌ترین انسان‌ها از نظر صورت و سیرت و چهره و اخلاق به من است. او غیبتی طولانی خواهد داشت و امت‌ها درباره او سرگردان خواهند شد، تا آنجا که از دین خویش برمی‌گردند و گمراه می‌شوند؛ آنگاه در آن شرایط است که آن حضرت به سان ستاره نورافشان به مردم روی می‌آورد و زمین را از عدالت و قسط لبریز می‌کند، همان‌گونه که از ظلم و بیداد لبریز شده است.» (اکمال‌‌الدین، ج 1، ص 286) این حدیث به صورت متواتر آمده است و در تمام آنها وقتی پیامبر(ص) می‌خواهند از فرزندشان، حضرت حجت(عج) بگویند، بسط عدل و قسط را اولین و مهم‌ترین کارشان معرفی می‌فرمایند. جالب آنکه به جای عدل، دین، نماز، روزه، حتی تقوا و ایمان را نمی‌آورند، چه آنکه همه اینها در پرتوی عدالت، مواسات و انصاف به وجود می‌آیند؛ پس همانطور که گفته شد، این امور برای فرد و جامعه از اولین زینت‌هایی است که صالحان و تقواپیشگان به آن آراسته شده‌اند.
ابن‌عثمان گفته است: «امیرالمؤمنین(ع) نزد یاران خود رفت و دید آنها درباره‌ «مروّت» گفت‌وگو می‌کنند، پرسید: از کتاب خدا در این باره چه می‌گویید؟ پرسیدند: در کجای قرآن آمده است؟ فرمود: آیه إِنَّ اللهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ.» عدل یعنی انصاف و احسان یعنی بخشش و نیکی. (معانی‌الأخبار، ص ۲۵۷) همانطور که می‌بینید، در اینجا امیرالمؤمنین(ع) معنای انصاف را برای عدل استفاده کردند؛ زیرا گاهی خودمان و هم‌نوعان‌مان به انصاف بیش از عدل نیازمندیم. همچنین پیامبر(ص) به ابن‌مسعود می‌فرمایند: «ای پسر مسعود، بر تو باد به راستی و هیچ‌گاه از دهانت دروغی بیرون نیاید. مردم را از طرف خود انصاف ده، نیکی کن و مردم را به نیکی دعوت کن…» سپس آیه 90 سوره نحل را قرائت فرمودند. (بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۱۱۱) همه ما می‌خواهیم با رعایت حلال و حرام خدا، به خدا و اهل بیت(ع) نزدیک شویم و آنها نیز همین را می‌خواهند. در کتاب مکارم‌الاخلاق نقل شده است: «پیامبر(ص) به مولای متقیان امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند: آیا تو را خبر ندهم که کدام‌ یک از شماها به من نزدیک‌تر است؟ عرض کردند: «آری، ای رسول خدا. فرمودند: آن ‌‌کس که از همه شماها خوش‌اخلاق‌تر و بردبارتر و به خویشاوندانش نیکوکارتر و باانصاف‌تر باشد و نیز فرمود هر کس به نیازمند کمک مالی کند و با مردم منصفانه رفتار کند، چنین کسی مؤمن حقیقی است‌.» انصاف به معنای اقرار به حقوق دیگران و ادای آنهاست و در دقیق‌ترین معنا، یعنی آنچه را برای خودمان می‌پسندیم، برای دیگران بپسندیم و آنچه را برای خود نمی‌پسندیم، برای دیگران هم نپسندیم. این در حالی است که بالاترین انصاف، انصاف درباره خداست.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید